Virkningsgrad og effektivitet
Teknologisk forældede elmotorer fører til øget energiforbrug. I 1998 blev der indgået en frivillig aftale mellem det europæiske sektorudvalg for elektriske drev CEMEP og Europa-Kommissionen. Denne aftale, som nu er forældet, definerede tre effektivitetsklasser:
- EFF3=motorer med lav effektivitet
- EFF2=motorer med forbedret effektivitet
- EFF1=motorer med øget effektivitet
Effektivitetsklasser for elektriske motorer
I 2009 blev der indført en ny globalt gældende standardisering for effektivitetsklasser (EN 60034-30:2009). Følgende effektivitetsklasser for lavspændings trefasede asynkronmotorer i effektområdet fra 0,75 kW til 375 kW gælder i dag:
- IE1=Standardeffektivitet (sammenlignelig med EFF2)
- IE2=Høj effektivitet (sammenlignelig med EFF1)
- IE3=Premium-virkningsgrad
- IE4=Super Premium (> 97 % realiseret)
- IE5=Ultra Premium
Siden 16. juni 2011 må uregulerede motorer (0,75-375 kW) kun markedsføres fra effektivitetsklasse IE2. Andelen af højeffektive motorer skal øges løbende.
Nuværende effektivitet
Fra 1. juli 2021 må uregulerede trefasede asynkronmotorer (0,75-375 kW) kun markedsføres fra effektklasse IE3.
Fra 1. juli 2023 må uregulerede trefasede asynkronmotorer (75 kW-200 kW) kun markedsføres fra effektklasse IE4.
SEO=effektivitet og virkningsgrad. Trefasede motorer med høj effektivitet